Racerkøreren fra Struer indledte året i Asian Le Mans Series
Fire firtimersløb indenfor ni dage. Det var sæsonstarten for Mikkel O. Pedersen, da han sammen med sine to VM-kolleger fra sidste sæson – italienske Matteo Cairoli og schweiziske Nicolas Leutwiler – deltog i Asian Le Mans Series.
”Det var virkelig godt at komme i gang igen, og vi blev i den grad sat på arbejde i de fire løb,” siger racerkøreren fra Struer om sin deltagelse i Asian Le Mans Series. Løbsserien fandt sted på dels Dubai Autodrome, dels Yas Marinas-banen i Abu Dhabi.
”Den første bane kendte jeg fra tidligere, mens Yas Marinas var ny ikke bare for mig, men også for Matteo og Nicolas. Heldigvis lærte vi den hurtigt at kende, og så havde vores team – Herberth Motorsport – også erfaring med banen fra nogle løb i december og januar.”
Trioen startede i en Porsche 911 GT3-R i GT-klassen, der med sine 24 deltagere udgjorde mere end halvdelen af feltet på 45 biler.
”Reglerne siger, at teamets bronzekører skulle kvalificere bilen, og det betød, at vi skulle starte alle fire løb fra den bageste halvdel af feltet,” fortæller Mikkel O. Pedersen. ”Til det første løb i Dubai fik vi arbejdet os frem fra 14. til femtepladsen, mens vi var uheldige i det andet. Her kom Nicolas i karambolage med en anden bil, så diffuseren i bilens bagende blev ødelagt. Det gjorde den virkelig svær at køre specielt i højfartssvingene og under nedbremsningerne, så det gjaldt bare om at fuldføre.”
På Yas Marinas-banen var Mikkel O. Pedersen og hans to teamkammerater tæt på at bringe deres Porsche frem til en podieplacering.
”Inden det første løb var vi klar over, at det ville være svært at indhente størstedelen af bilerne, som startede foran os, så vi valgte en anden strategi end stort set alle andre teams, og den så på et tidspunkt ud til at virke for os,” forklarer han. ”Vi havde forventet, at der ville komme safety car, men det gjorde der ikke, da en bil røg i autoværnet. I stedet kom der rødt flag, og det ødelagde vores strategi. Var der blevet safety car, kunne vi være blevet enten etter eller toer.”
”I det andet løb på Yas Marinas var Nicolas også i kontakt med en konkurrent. Det gav en snurretur, og da løbet sluttede, var vi firer mindre end otte sekunder efter bilen på tredjepladsen. Snurreturen kostede mere end de otte sekunder, og det er bare små ting, som er afgørende i disse løb. Den fjerdeplads kan vi godt være tilfredse med, når vi i alle løb har skullet arbejde os frem gennem rækkerne.”