Kunst- og kulturstedet Mississippi holder 22. marts fernisering på årets første udstilling, Nuet. Den markerer stedets 10 års jubilæum
I februar 2015 fik Thyholm og Nordvestjylland sit nye kunst- og kultursted i Hvidbjerg, nemlig Mississippi. Ingen kunne dengang vide, hvor længe dette nye initiativ skulle leve. Men det er blevet til 10 år – foreløbig.
I 2020 flyttede Mississippi ind på Odby gamle skole. Her er der god plads – og det skal der også være til en jubilæumsudstilling.
Den åbner med fernisering 22. marts og vises til og med 27. april.
”Vi har med denne udstilling fyldt hele skolens matrikel ud, og har vist bud til alle,” siger Bruno Nordensgaard, som i sin tid var initiativtager til Mississippi, og som stadig er stedets leder – godt hjulpet af en skare af frivillige.
En gruppe på otte kunstnere, hvoraf de seks er fra den københavnske kunstskole Spektrum, optræder sammen med udstillingen Nuet.
Titlen og kunstværkerne tager udgangspunkt i den tysk-canadiske bestsellerforfatter og spirituelle underviser Eckhart Tolles bog Nuets Kraft, en slags selvhjælpsbog med budskabet– groft forsimplet – om at være opmærksom på netop det givne øjeblik. At være i nuet og finde styrke og glæde dér frem for at fortabe sig i fortiden eller frygte fremtiden.
Budskabet om nuets vigtighed og kraft fængede straks hos mange nordamerikanske scenekunstnere og kulturpersonligheder. Ja, absolut også hos danske kunstnere.
Bogen er solgt i millionoplag og trykkes stadig i nye oplag, for Eckhart Tolle er stadig aktuel.
Nuet er vigtigt
”Som personer har vi hver vores oplevelse af nuet,” forklarer Tina Menore, som er en samlende person for gruppen. ”Et pludseligt kys og kram kan ændre et menneskes liv for altid. En uventet næstekærlig gerning på samme måde. Eller en sygdom, der rammer pludseligt. Som kunstnere har vi selvfølgelig hver vores opfattelse af nuet, men det er vigtig at være i nuet, i vores hverdag, i vores liv og kunst.”
En af deltagerne – Heidi Borg – reflekterer i sin grafik over øjeblikke af sårbarhed og styrke ud fra sit kræftforløb.
En anden – Serine Sinding Yde – tager afsæt i sin mors død gennem effekter, som moderen har efterladt.
En tredje – Nina Kathrin Schlemm – deltager med videoværker, hvortil hun har sat egen musik (hun er soloharpenist på Det Kgl. Teater) og inddrager ved ferniseringen publikum, hvor hver enkelt kan kaste en lille pose maling mod et lærred og være med til at skabe et værk i nuet. (Denne kreative proces har i skrivende stund ikke helt fundet sin konkrete form).
Signe Rømer tager med sine collager afsæt i øjebliksbilleder fra film, teater og populærkultur, splitsekunder, hvor nuet fryses fast. Øjeblikke, som hyppigt hives ud af deres kontekst.
Helle Egevang fanges stort set hvert eneste øjeblik af farver, arkitektur og bygningsdetaljer i byrummet.
Lettisk-fødte Alina Shevchenko maler rent abstrakt og fordyber sig – forklarer hun – meget i nuet, i værkets tilblivelse, hvor hun må være fuldt til stede. Det kan måske blot handle om en enkelt linje i værket.
Anette Haslund har det på samme måde. De enkelte øjeblikke i skabelsesprocessen opsluger hende fuldstændigt, hun er i ”flow”, alle tanker handler kun om farven og det enkelte penselstrøg.
På Mississippi for fjerde gang
Tina Menore har tidligere udstillet på Mississippi.
Mange af stedets faste gæster vil sikkert huske hende for hendes arbejder i papmaché, som hun maler i pastelfarver tilsat glimmer.
Hun har fundet et ”næsten fiktivt univers”, som er rykket fri af tiden og blevet et ”nu”, hvor alle mennesker har det godt uanset køn, religion og alder eller geografisk oprindelse. Her er farver, glimmer, blomster og mad. Her er hyldest til kærligheden.
”Værkerne er proppet med skrald og genbrug fra min hverdag. Du kan ikke se det, men det er der lige under overfladen. Jeg rekonstruerer nuet, som jeg gerne vil have det. Genskaber fortiden i nutiden og bevarer den for fremtiden,” forklarer hun.
Jernkugler
Rundt om i gården bag skolens bygninger står patinerede jernkugler, skabt af Martin Mølgaard, som hører hjemme i Hjerm.
Kuglerne bliver skabt af restjern og skrot. Det er restjernets form, der giver inspirationen. Der leges med materialerne, der klippes og bøjes. Kuglerne laves i størrelser fra 20 cm i diameter til 2 meter.
Verdens største private samling Liverpool-trøjer
Inde i hallen, som er den nordligste bygning på skolens område, hænger cirka 756 røde spillertrøjer fra den engelske fodboldklub Liverpool F.C. – L.F.C. eller the Reds. Det er formentlig verdens største private samling af sin art. Den er blevet til over flere år og tilhører Lars Fomsgaard Nielsen, Hvidbjerg.
De 756 unikke trøjer udstilles nu for første gang.
Hvidbjerg-boen er Liverpool-fan om nogen og har ofte været i den engelske klub og på dens stadion. Hans kone har også været med nogle gange, men nok til, at han tør sige, at hun er begyndt at kunne lide fodbold.
Lige indenfor i den gamle Odby-skoles hal står standere, som i billeder og ord fortæller om den legendariske klub, om trænere og spillere.
På en storskærm på scenen i hallen vises gamle videoer, som er blevet digitaliseret til udstillingen.
Det vil sige, at også besøgende uden kendskab til Liverpool F.C. bliver ført ind i klubbens – og Lars Fomsgaard Nielsens – univers. Dog ikke hele Hvidbjerg-boens univers, med alle trøjer. For hjemme har han omkring 2.000 flere, dem har han ikke samme nære forhold til som de udstillede. De er bytte- og salgsobjekter.
Danske spillere
Liverpool F.C. spiller i den engelske Premier League og er en af de mest vindende engelske klubber nogensinde med 19 engelske mesterskaber og seks europæiske.
Gennem årene har klubben haft mange danske spillere:
Jan Mølby (”the Great Dane”, 1984-1996), Torben Piechnik (1992-1994), Michael Stensgaard (1993-1997), Jørgen Nielsen (1997-2002), Daniel Agger (2006-2014), Martin Hansen (2006-2012), Nikola Saric (2008-2011), Nicolaj Køhlert (2009-2011) og Christian Poulsen (2010-2011).
Liverpools danske fanklub har flere end 3.000 medlemmer.