Vandet, naturen, nærheden, udsynet, karrieremulighederne, trygheden, foreningslivet – Struer Kommune har mange attraktioner for tilflyttere. Netop nu kører en digital kampagne, der med lyd og billede i verdensklasse sætter fokus på dem.
To drenge fisker krabber på en badebro ved Bremdal Strand og udstøder et råb i begejstring, da en af de kravlende krabater bider på. Råbet og ploppet fra det friske vand, idet snøren bliver hevet op, stiger tydeligt til vejrs i den salte fjordluft.
Scenen er fra en række korte film, der med markante droneoptagelser af Struer og omegn og forstærket lyd præsenterer forskellige vinkler på det gode liv, man kan leve i Struer Kommune. Filmene er produceret af dronefotograf og filmskaber Rasmus Degnbol, der selv er vokset op i Struer og siden har arbejdet sig op i verdenseliten på sit felt.
Tilsammen udgør filmene en målrettet digital kampagne for at øge opmærksomheden på Struer Kommune som et attraktivt sted at bo – tæt på vandet og det varierede lokalsamfund, som er bygget på en kombination af tryghed og udsyn mod verden.
Kampagnen bygger på konkrete investeringer
Struer Byråd har afsat en million kroner årligt til en kontinuerlig bosætningsindsats, og en del af denne indsats er altså kampagnen med de iøjne- og iørefaldende film, som bliver vist i TV, biografsale og på sociale medier og andre digitale kanaler i løbet af august.
”Struer Kommune har meget at byde på for tilflyttere, såvel i forhold til beliggenhed og fritidstilbud som på kernevelfærden. I byrådet har vi investeret i skoler, dagtilbud, ældrepleje, erhvervsliv, kulturtilbud og branding for at gøre kommunen så attraktiv som muligt for borgere og tilflyttere. Kampagnen bygger ovenpå disse investeringer ved at fremhæve nogle af de gevinster, man får ved at bo her. Jeg er sikker på, at kampagnen yderligere vil forstærke den fornyede interesse og entusiasme, vi lige nu oplever for vores dejlige kommune,” siger Struer Kommunes borgmester Niels Viggo Lynghøj.
Han henviser blandt andet til investeringer i erhvervsinitiativer, der skal sikre mere lokal vækst og skabelsen af flere lokale arbejdspladser – bl.a. i Sound Hub Denmark. Og budgetudvidelser i kernevelfærden til bedre normering i dagtilbuddene og ældreplejen, samt byggeri af ny daginstitution. I foråret blev etableret et sekretariat, der skal arbejde med at samle hele kommunen under det fælles brand og udviklingsprojekt Lydens By i et samarbejde mellem Struer Handelsstandsforening, Struer Erhvervsforening, Struer og Omegns Turistforening og Struer Kommune.
Lydens Bys hjemmeside skal inspirere til at bygge og bo i Struer Kommune: http://lydensby.dk/bygge-bo/
Første trin i en længerevarende og bred indsats
Den kontinuerlige, målrettede bosætningsindsats startede så småt op tidligt på året med tilflytterhilsner, så tilflyttere nu får et takkekort og en buket blomster. Sagsgangen for bud på byggegrunde er blevet lettet og mindsteprisen for byggegrunde fjernet.
De indledende initiativer skal sammen med en række kommende indsatser, som er på tegnebrættet, bidrage til at det fortsat er attraktivt at bosætte sig og bygge eget hus i Struer Kommune, tæt på vandet og tæt på et entreprenant og ambitiøst lokalsamfund. Og det skal samtidig blive tydeligere for dem, der allerede bor i kommunen, hvad gevinsterne er ved det.
Struer Kommunes Økonomi-, Erhvervs- og Bosætningsudvalg vedtog i april måned en ny fastholdelses- og tilflytningsstrategi, som sætter strategisk retning på den samlede indsats over de kommende år, foreløbig til 2024.
Pressemeddelelse/Struer Kommune