På www.struer.dk kan du nu møde chatrobotten MUNI, der besvarer borgernes spørgsmål om kørekort, flytning, pas og lægeskift. MUNI er udviklet tværkommunalt og skal på sigt kunne guide borgerne mere og mere.
Struer Kommune har fået en virtuel medarbejder på kommunens hjemmeside. Chatrobotten MUNI kan vejlede borgerne i spørgsmål, der relaterer sig til kørekort, flytning, pas og lægeskift, og er udviklet i et samarbejde mellem 43 kommuner og Den Digitale Hotline. Robotten, der stadig er under udvikling, vil løbende blive klogere på de kommunale områder, og på den måde vil den på sigt kunne svare på flere af de spørgsmål der stilles.
”I Struer Kommune er vi glade for MUNI, der i de tilfælde, hvor den ikke kan give et afklarende svar kan anmode om et opkald til borgeren fra en kommunal medarbejder med indsigt på det enkelte område. På den måde får vi koblet det bedste fra den digitale verden med et egentligt menneske, når det behøves for at kunne levere den bedste service til borgerne,” siger afdelingsleder i Struer Kommunes Borgerservice, Chalotte Nedergaard Nielsen.
Samarbejdet om udviklingen af MUNI er det største samarbejdsprojekt om chatbots i Danmark. Meningen er, at MUNI skal sikre en øget tilgængelighed for borgerne, hvor det bliver nemmere at få et hurtigt svar på sit spørgsmål.
I de tilfælde hvor MUNI ikke kan svare på borgerens spørgsmål, er der mulighed for at få et opkald fra Den Digitale Hotline, der har telefontid mandag – torsdag kl. 8 – 20, fredag kl. 8 – 16 og søndag kl. 16 – 20. På den måde, vil borgerne i Struer Kommune kunne opleve en øget tilgængelighed og hurtige svar på spørgsmål som ligger inden for robottens svarmuligheder, ligesom den Digitale Hotline har en udvidet åbningstid.
Chatrobotten MUNI findes i nederste højre hjørne på www.struer.dk