Siden mandag har Arriva kørt på strækningen Struer-Vejle med for det meste to afgange i timen. Det betyder, at de fleste, der skal sydpå og til København skal afsted med et Arriva tog. DSB kører kun fire daglige ture fra Struer til København nu.
I 1865 kom jernbanen til Struer, og det blev startskuddet til den by, vi kender i dag. Struer er vokset op til Danmarks yngste købstad i takt med jernbanen og DSB.
Men nu er det ved at være slut. I 2024 trækker DSB sig sandsynligvis helt ud af Struer og overlader togdriften til Arriva.
I 1984 byggede DSB et nyt værksted i Struer. Og forlod det ca. 16 år senere. Også her overtog Arriva faciliteterne.
Det var disse faciliteter. der i lørdags modtog de tog, der fremover skal køre på strækningen mellem Struer-Vejle (og også vil fortsætte med at køre til Thisted).
“Vi har modtaget 20 tog fra DSB, som vi skal gøre klar,” sagde fung. vedligheholdelschef, Lars Ditlevsen, til Struer Nyheder, da vi i lørdags var nede på remisen for at kigge på de mange tog, der sydfra rullede ind på Struer banegård. De skulle på plads til den nye køreplan skulle træde i kraft mandag. Så der var mange på overarbejde i værkstedet.
Fire af togene er derefter blevet overdraget til Midtjyske Jernbaner (dem med VLTJ), der fremover skal køre den tidligere Arriva-strækning mellem Holstebro og Skjern.
De resterende 20 tog skal så køre på strækningen mellem Struer-Vejle, samt nogle på Svendborg-banen på Fyn, som Arriva også betjener.
Værkstedet er arbejdsplads for 24 ansatte. Og nu kommer der flere. Men dog ikke nødvendigvis Struer-boere.:
“Vi har fået overdraget nogle håndværkere, der før arbejdede på DSB’s værksted i Fredericia. Èn af dem bor på Aarhusegnen, en anden i Herning og en tredje på Fyn,” fortalte Lars Ditlevsen. “Vi har også fået overdraget 7 eller 9 lokoførere.”
Men Arrivas værksted på remisen i Struer kommer måske til at mangle et par mekanikere, så på sigt kommer der måske arbejdspladser til Struer.