Overdådige pink rokoko-blomster og sommerfugle i papmaché, fotos af København som en tavs, fortryllet eventyrby, en farvestrålende rejsedagbog fra Kina, Afrika og Limfjorden, vejrbidte genbrugs-mennesker af drivtømmer, et par ældre damer med svingende håndtasker på tilbudsjagt i fuld fart, suppleret af træsnit med rolige hænder samt abstrakte malerier i afdæmpede jordfarver.
Det er bare et udpluk af, hvad man kan opleve, når Kunst- og Kulturcentercenter Mississippi på Thyholm slår dørene op til sin sensommerudstilling den 20. august.
De seks udstillende kunstnere, som er udvalgt af Bruno Nordensgaard og holdet af frivillige bag Mississippi, er meget forskellige. Og det er med vilje.
”Tanken bag udstillingen er at favne så bredt, at hver eneste besøgende kan finde noget, som er vedkommende, som kalder på interesse, nysgerrighed eller smil. Vi er så heldige, at vi har flere udstillingsbygninger, så man kan bogstaveligt talt lukke døren bag sig og gå fra én kunstners verden og åbne døren til en ny, som er helt anderledes.”
Sensommerudstillingen på Mississippi åbner lørdag den 20. august og vises frem til den 25. september. Der er fernisering kl. 15.00.
Om kunstnerne
De seks kunstnere, der udstiller på Mississippis sensommerudstilling, er:
Tina Menore er født og opvokset i San Francisco, men bosiddende i Danmark. Hendes værker er udført i papmaché som overdådige tredimensionelle relieffer i pink og andre pastelfarver, ofte tilsat glimmer. Roser og sommerfugle er et gennemgående tema. Efter kunstneres eget udsagn er hun fascineret og inspireret af rokoko-kunsten i de katolske kirker. Tina Menore var antaget med to værker på Charlottenborg Forårsudstilling 2022.
Martin Dybdal, fotograf, København. Hans fotografier af Københavns arkitektur og bynatur viser byen, når den ligger øde hen først på natten eller tidligt om morgenen. Han fanger byen i et gyldent lys, der i øjeblikket forvandler den travle hovedstad til et fortryllet sted, hvor eventyret ligger gemt i skyggerne.
Tyge Ingerslev, Grenaa, udstiller træsnit og abstrakte malerier. Han arbejder med abstraktion fra figurativt forlæg og tilstræber et kontrastfyldt og enkelt udtryk. Hans farvetoner udspringer af naturens grundfarver og et af hans gennemgående motiver, både i malerier og træsnit, er hænder. Hans træsnit ”Adams Skabelse” referer fx til Michelangelos billede af samme navn, men i Tyge Ingerslevs version må det ensomme menneske være sin egen skaber.
Karen Hedvig Duelund, Aarhus, er, foruden kunstner, psykolog. Hendes farverige malerier viser en ægte interesse for mennesker. Uanset om det er to unge, der deler en nervøs ventetid, eller to ældre damer på tilbudsjagt, rammer hun plet. Et motiv, man ofte finder hos hende, og som også er repræsenteret på udstillingen, er musikeren, der er opslugt af musikken.
Lisbeth Clausen, Randers, arbejder først og fremmest i genbrugsmaterialer som fx drivtømmer og forvitret jern. Hendes skulpturer viser menneskeskikkelser, lavet af drivtømmer og forsynet med hoveder af rav eller glas. De lever deres liv i verdener af rustent jern, men er samtidig kommentarer til verden udenfor, som fx skulpturen ”Udvist”, hvor tre skikkelser mødes af en lukket jernport.
Orla Mikkelsen, Farsø, har gennem 30 år arbejdet i Marokko, Angola, Syrien og Kina og vendte i 2017 tilbage til Danmark. Hans farverige billeder viser mennesker og landskaber fra alle de dele af verden, hvor Orla Mikkelsen har haft staffeliet inden for rækkevidde. En rejsedagbog med motiver, der trods deres forskellighed alle udstråler livslyst, lys og glæde.
Læs mere på www.mississippi.dk