Regelbau 411’s kommende udstilling Ice Edge af Jacob Kirkegaard undersøger is som fænomen og materiale og som billede på en klode og verden i forandring.
I værket MELT høres lyden af is i bevægelse fra fast til flydende form. Komponeret af lydoptagelser fra de arktiske egne opleves lyden af landskabet fra knirkende iskapper og rislende vandstrømme til dønninger fra isblokke, der falder mod havet. Her mødes vores forestillinger om isen med naturens faktiske lyde. Som en opdagelsesrejsende – med mikrofon i hånd – skaber Kirkegaard en modfortælling til traditionelle forestillinger om den hvide stilhed i det lydløse nord.
Some say the world will end in fire
Værket Some say the world will end in fire undersøger sproglige og kulturelle følgevirkninger af naturen som størrelse i den antropocæne tidsalder. I en sagte hvisken fremsiges nordiske ord og udtryk, som bruges til at beskrive is og sne, men som langsomt mister deres betydning og forankring i den verden, som gav dem krop, men efterhånden forsvinder.
I en tid, hvor naturen ikke længere er civilisationens og kulturens modstykke, men et tegn på, at vi er her, bringer udstillingen os tættere på et fænomen, som vi ofte hører om, men sjældent lytter til. Ice Edge minder os om konsekvenserne af den globale opvarmning for menneskets og naturens fælles liv på jorden med bunkerne som bevarende tidslommer for de ord og fænomener, der i løbet af årtier kan forsvinde.
Jacob Kirkegaard
Som lydkunstner og komponist undersøger Jacob Kirkegaard komplekse og ofte utilgængelige miljøer og forhold fra radioaktiv stråling i Chernobyl til is, der smelter i Arktis. Med udgangspunkt i lyd og feltoptagelser skaber Kirkegaard kompositioner, video og installatoriske værker, der giver uhåndgribelige elementer fysisk form. Jacob Kirkegaard er uddannet fra Academy of Media Arts i Köln.
Fakta
Åbning: 18. juni 2022 kl. 14-16.
Udstillingsperiode: 18. juni – 21. august 2022.
Åbningstider: alle dage kl. 10-17. Gratis entré.
Udstillingen er kurateret af Matilde Best og Simon Thykjær.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond og Sound Art Lab.
Presse/Regelbau 411