Omtrent 70 kreative virksomheder, investorer og organisationer mødtes i går i Sound Hub Denmark til Danish Creative Industries’ event DCI GO! To virksomheder gik hjem med kontante pengepræmier.
Der var røde kinder, nerver og høj stemning, da syv kreative virksomheder i går i bedste ”løvens hule” stil skulle pitche deres virksomhed over for en panel af investorer, banker og fonde i Sound Hub Denmark i Struer. Målet var at finde vinderne af to kontante pengepræmier til henholdsvis bedst pitchende og mest skalérbare virksomhed.
Fælles for virksomhederne var, at de havde store ambitioner om at vækste og gøre en forskel lokalt eller globalt. Forud for eventet var virksomhederne blevet coachet af Danish Creative Industries til at stå foran juryen som bl.a. talte Vækstfonden, Danmarks Grønne Investeringsfond, Færchfonden, lokale angle investors og ikke mindst Gudbjørg og Ejnar Honores Fond, som havde stillet pengepræmierne til rådighed.
Vinderen af ”bedste pitch” kategorien blev den lokale startup virksomhed WoodMee, som med Jesper Elling i front har skabt en legetøjs- og redskabssystem med missionen om at understøtte børns udvikling, ændre legetøjsindustrien og bidrage til at gøre denne mere bæredygtig – og at give forbrugeren mulighed for at tilvælge attraktive og klimavenlige legetøjsprodukter.
Vinderne af kategorien ”mest lovende og skalérbare virksomhed” blev Oscar Stenderup Nielsen og Daniel Marsh, som med MuseIQ har udviklet et særligt interaktivt musikunivers i form af en online platform designet til at forbedre forholdene for upcoming musikartister.
“Vi er selvfølgelig meget stolte af at vinde denne her pris, og vi ved, at der er masser af arbejde foran os. Så vi er glade og taknemmelige, og vi har stor respekt for alle de investorer, der deltog, og de andre virksomheder, der pitchede,” fortæller Daniel Marsh, CMO & Co-founder i MuseIQ.
“DCI GO! og dagen i dag har været super givtig – især den del, hvor investorerne også kommer banen ligesom os iværksættere. Alt i alt en fantastisk god dag med meget sparring,” siger Oscar Stenderup Nielsen, CEO & Co-founder i MuseIQ.
Foruden pengepræmierne på henholdsvis 5.000 og 50.000 kroner modtager de deltagende virksomheder efterfølgende et forretningsudviklingsforløb, som skal understøtte deres videre vækstrejse.
Danish Creative Industries (DCI)
Danish Creative Industries (DCI) er et nyt dansk initiativ som i de 2022 holder i alt 6 events over hele landet. DCIs mål er at matche kreative virksomheder med kapital og understøtte de kreative erhvervs vækst og udvikling ved at skabe større gensidig forståelse og dialog mellem kreative virksomheder og investorer. Bag DCI står Nephew-guitarist Kristian Riis og hans virksomhed Volcano som har arbejde med de kreative erhverv i mange år både herhjemme i internationalt. ”Der er penge i de kreative brancher, men der er ikke så mange der ved det. Vi har skabt DCI ud fra et behov, vi har fået bekræftet igen og igen, nemlig behovet for, at kreative og investorer lærer at forstå hinandens verdener. Kreative virksomheder er ikke nødvendigvis verdensmestre i forretningsmodeller, mens investorer i mange tilfælde ikke kender til de kreative virksomheders sprog og værdiskabelse. Det har det vi gerne vil gøre noget ved, så de kreative erhverv får udløst det potentiale, de fortjener, til gavn for Danmark”, siger Kristian Riis som selv er et eksempel på en kreativ aktør, som er gået hele vejen.
Pressemeddelelse/Sound Hub Denmark