Home Nyheder Sang og musik skal skabe positiv udvikling hos de yngste i Hjerm og Langhøj

Sang og musik skal skabe positiv udvikling hos de yngste i Hjerm og Langhøj

0
Sang og musik skal skabe positiv udvikling hos de yngste i Hjerm og Langhøj
Eleverne på Hjem skole og Langhøj skole skal igennem et pædagogisk forløb med sang og musik. (Foto: hjerm.dk)

Dagtilbuddene i Langhøj og Hjerm indgår i et udviklingsforløb med Sangens Hus, der skal udvikle børnene socialt og kognitivt gennem pædagogisk brug af sang og musik.

De yngste børn i Langhøj og Hjerm kommer fremover til at få en hverdag med masser af sang og musik. De to institutioner har nemlig fået muligheden for at deltage i Sangglad – et nationalt projekt, der skal gøre sang og musik til en integreret del af dagligdagen for både børn, pædagoger og forældre.  

Forløbet varer to år og er netop blevet sunget og danset i gang af personalet i Hjerm og Langhøj. Undervejs bliver personalet klædt på til at bruge sang og musik aktivt som et redskab i børnenes udvikling. 

Internationale studier viser nemlig en positiv sammenhæng mellem sang og musik og børns selvopfattelse, fællesskabsfølelse og naturligt nok også deres evner til at synge. Sang kan desuden forbedre børns koordinationsevne og forudsætninger for at lære sprog, ligesom det kan styrke børnenes evne til at regulere sig selv i pressede situationer. 

Leder af Hjem Landsbyordning, dagtilbud, Vinni Sadolin Hvid, er glad for at være en del af projektet.  

”Dagtilbuddet i Hjerm Landsbyordning er meget forankret i naturen, men vi manglede en måde at implementere musikken i vores dagtilbud. Det får vi værktøjer til nu,” siger hun. 

Certificeret sangglæde

Med Sangglad-projektet følger en lokal Sangglad-konsulent, der giver pædagogerne intensiv hjælp og instruktion i at gøre sang til en naturlig del af dagligdagen. Eksempelvis ved at bruge sange som læringsværktøj, introducere nye sanglege og potentielt med hele sangdage i institutionen. Efter projektets første år kan de to institutioner bliver certificerede Sangglad-institutioner.  

”Sang er allerede en del af en pædagogs arbejde, eksempelvis når man skal trøste et barn eller skabe fællesskaber børnene imellem. Så forløbet skal hjælpe med at dykke endnu mere ned i det musiske univers og øge bevidstheden om hvordan musikken kan bruges aktivt på andre måder,” fortæller Katja Bjerring Klejnstrup, som er Sangglad-konsulent og i øvrigt lærer på Bremdal Skole.  

Langhøj Dagtilbud og dagtilbuddet i Hjerm Landsbyordning kan nu se frem til to år med intensiv sparring med Sangglad-teamet. Efter projektforløbet skal institutionerne selv fortsætte med at udvikle deres egen sangprofil og arbejde for at bevare sang og musik som en del af i dagligdagen. 

Pressemeddelelse/Struer kommune 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here