Ung designer har skabt et bymotiv fyldt med genkendelige bygninger og steder.
Vandtårnet, Sarpsborgpigen, Struer Kirke og skoleskibet Marilyn Anne. Og så selvfølgelig masser af lyd.
Der er ikke noget at tage fejl af, når det kommer til de sorte figurer på den lyse træliste. Motiverne er helt genkendelige for enhver med berøring med Struer.
Det er 28-årige Søren Bjerg Boiesen fra BB Designmind, der har skabt den eksklusive udsmykning med Struers skyline. Han er uddannet inden for arkitektur og design, og det er meningen, at bymotivet skal kunne bruges som dekoration i private hjem, på arbejdspladser og meget andet. Bymotivet forhandles via B2B Huset i Holstebro. B2B Huset, der drives af Anette og Lasse Bjerre, har specialiseret sig i salg til virksomheder – eksempelvis firmagaver og lignende. Bymotivet kan naturligvis også købes af private . Det kan ske via hjemmesiden bymotiv.dk. Man kan også, efter aftale, kigge forbi B2B Husets showroom, hvis man vil se nærmere på det eksklusive bymotiv.
De enkelte motiver fra Struer er nøje udvalgt, så de til sammen giver et visuelt billede af byen. Motiverne er herefter skåret ud i stål.
”Stål har den fordel, at det forbliver robust, selvom man laver enormt mange detaljer. Det skal være stærkt, så sådan noget som spir på bygninger ikke knækker”, forklarer Søren Bjerg Boiesen.
Stålet bliver herefter lakeret sort og bliver derefter sat ind i et stykke egetræ, der fungerer som base for bymotivet, der dermed kan stå selv. Med sin fod er bymotivet 90 centimeter langt. Stålfigurerne er bare 1,5 millimeter tykke. Hele bymotivet kan også komme op at hænge på væggen, og de dertil hørende skruer følger med. Struers bymotiv koster 1500 kroner. Har man mindre plads, kan man også købe en forkortet version med lidt færre delmotiver. Den er 44 centimeter lang og koster 1050 kroner.
Når han skal lave et bymotiv som Struers, bruger Søren Bjerg Boiesen lang tid på at overveje, hvad der skal med og hvad der kan udelades.
”Der skal være harmoni i det samlede motiv, og derfor har jeg prøvet at sætte fingeren på, hvad der kan tages i spil, for at Struer er Struer. Det skal være sådan, at folk fra byen straks kan genkende bymotivet som Struer”, siger Søren Bjerg Boiesen, der brugte megen tid på at researche og på at opleve byen, inden han færdiggjorde bymotivet.
”Struer har nogle rigtig gode motiver, så jeg har prøvet at lave et bymotiv, hvor der er harmoni mellem arkitektur og kultur, og hvor man samtidig får et indtryk af byens historie. Samtidig er der hele historien om Struer som Lydens By, og det er klart, at det også skal fremgå af et bymotiv. Derfor har jeg blandt andet også noder med i motivet”, siger Søren Bjerg Boiesen.
”Jeg brænder for at designe produkter, som præsenterer, repræsenterer og formidler emner, som folk har en personlig relation eller tilknytning til. Nu kan jeg realisere det igennem mit arbejde i min virksomhed”, tilføjer han.
Som iværksætter er han gået ”all in” på at få godt gang i virksomheden, BB Designmind. Det har blandt andet betydet, at han har solgt sin lejlighed i studiebyen Aalborg, og i stedet er flyttet hjem til sine forældre nær Møldrup, hvor han nu har boet i mere end et år.
”Det har jeg gjort for at holde omkostningerne nede, så jeg kan fokusere på at udvikle virksomheden og mine motiver. Det fungerer fint. Jeg både bor og arbejder der, men jeg er da så småt begyndt at kigge efter mit eget sted”, smiler han.
Ud over Vandtårnet, Sarpsborgpigen, Struer Kirke og skoleskibet Marilyn Anne består Struers lange bymotiv også af delmotiver med Struer rådhus og brobuerne og lydbænken. Når man køber et bymotiv, følger der også en lille pjece med. I pjecen kan man finde yderligere oplysninger om hvert enkelt af bymotivets delmotiver.
Struers bymotiv koster 1500 kroner for versionen på 90 centimeter og 1050 kroner for versionen på 44 centimeter. Motiverne kan bestilles på bymotiv.dk