Der bliver liv på havnen i weekende 25. – 26. juni. I den enen ende af havnen arrangerer Struer Sejlklub til kapsejlads på Limfjorden. Her er det de stille både med de hvide sejl, der er viser sig frem. I den anden ende er der Motorfestival med masser af biler og lugten af brændt gummi.
-Pelle P Cup er noget helt ny i Struer Sejlklub, siger formanden for Struer Sejlklubs stævneudvalg, Otto G. Jensen. -Det er en kapsejlads, der svarer til vores onsdagssejlads.
-Der skal sejles på en såkaldt op-ned bane. Den ene vej på kryds og den anden for læns (i modvind og medvind – red.). Hvor lang sejladsen så bliver kommer an på vind og vejr.
-Det drejer sig om at få lavet nogle sejladser i løbet af både lørdag og søndag. Kan vi så nå en syv-otte sejladser på sådan en weekend, så er det det vi sigter imod. Så gøres der op som vi plejer, så der kan kåres en vinder.
Sponsoren Pelle P, der sælger sejlertøj m.m. stiller 25.000 kr på højkant til vinderen.
-Vi har en båd i klubben, der hedder Pelle P. De har så et samarbejde med Pelle P, oplyser Otto G. Jensen. -Det har selvfølgelig noget med tøj, en orenge farve, der skinner igennem.
H-både og klassebåde
Pelle P Cup er for H-både og klassebåde. Og hvad er så det?
-Klassebåde skal være fuldstændig ens i deres klasse. Det gælder mål, rig og alt. siger formanden for stævneudvalget Otto G. Jensen. -De er lige lange, lige høje og ens sejl. De skal overholde nogle bestemte regler. Så de er inddelt i forskellige klasser.
-Der er rigtig mange regler, siger Otto G. Jensen med et smil. -Men overholder man dem, så er man med i klassen.
De kan sagtens sejle mod hinanden, selvom de er i forskellige klasser.
-På baggrund af måltallene og sejltiden udregner man så rækkefølgen, siger stævneudvalgsformanden. -Det har heldigvis et program i computeren til.
Der kan være stor forskel på klassebåde. Nogle har udemærket plads til at overnatte på, mens der på andre ikke er ret megen komfort. Hvis man ligger vejen forbi lystbådehavnen kan man se en klassebåd med navnet Sejlerbixen på siden. Det er en mere racer-baseret klassebåd, og den er ikke baseret på, at man skal overnatte. Det er i øvrigt en J 80’er klassebåd.
H både er kølbåde og det er også en meget brugt turbåd. Desuden er H båden Danmarks største klassebåd, fortæller Otto G. Jensen. -Der er bygget mange, rigtig mange, af dem.
Kapsejlads arrangør
Struer Sejlkliub er ved at være en rutineret kapsejlarrangør. For et par år siden afviklede klubben VM for H både.
-Ud over Pelle P Cup afvikler vi i august nordiske og danske mesterskaber i et, fortæller Otto G. Jensen. -Det er så vores fjerde stævne i træk for store både.
Vinden på Limfjorden ud for Struer er dejlig, siger stævneformanden. -Den er der næsten altid, selvom vi har været ramt af både vindstille og meget kraftig blæst. Så bliver sejladsen aflyst, men kan måske tages op senere på dagen, f.eks. har vi den regel, at hvis det blæser mere end 12 sekundmeter, bliver sejlladsen for H både aflyst.
-Vi har nogle gode folk til at høje øje med vejret, så mon ikke vi får den rigtige vind.