Da Arriva underskrev en ny kontraktperiode fra 2020 til 2028, øgede de deres andel af togtrafikken med ca. en tredjedel. Men aflysninger og forsinkelser, som særligt skoleelever og pendlere mellem Thisted og Struer har døjet med, har fået Arriva under lup, bl.a. efter henvendelse fra Palle Lykke Ravn (S)
Problemerne skal løses og transportministeren ser med stor alvor på situationen, skriver han i et svar som byrådsmedlem Palle Lykke Ravn netop har modtaget i dag.
-Som transportminister er jeg selvsagt optaget af, at den kollektive trafik er til at regne med, og at passagererne kommer rettidigt frem. Jeg vil i den sammenhæng gerne understrege mine ærgrelse over de mange aflysninger og forsinkelser, som særligt skoleelever og pendlere mellem Thisted og Struer må døje med for tiden, skriver Benny Engelbrech.
Trafikministeriet har udarbejdet en analyse, der illustrerer Arrivas punktlighed.
– Trods overordnet bedring i oktober skal der ikke være tvivl om, at jeg ser med stor alvor på de aktuelle problemer på Struer-egnen, og Arriva holdes af ministeriet op på, at de skal forbedre deres kørsel, slutter transportministeren
– Jeg er som udgangspunkt tilfreds med at transportminister Benny Engelbrecht ser med stor alvor på situationen og at ministeriet vil holde Arriva op på at der skal ske en forbedring. Når jeg læser analysen, så står det også klart at man forventer at Arriva løser deres problemer.
– Analysen viser tydeligt at problemet har været har været stort i godt et år. Det er lang tid. Vi har brug for at det bliver løst hurtigt, så skoleelever og pendlere kan stole på at toget kører, og jeg vil holde ministeren oppe på hans ord og følge situationen tæt, fortsætter Palle Lykke Ravn
Aftalen med Arriva
Kontrakten med Arriva, der blev indgået i 2020, har en indbygget incitamentsstruktur, hvor Arriva modtager bonus for bl.a. høj punktlighed og skal betale bod ved punktlighed under et fastsat niveau.
Operatørpunktligheden opgøres samlet for alle Arrivas strækninger, og der opkræves bod eller gives bonus ud fra den samlede punktlighed, ikke punktligheden på strækningsniveau. Desuden skal Arriva betale en bod på 1.200,00 DKK (pl 2016) per aflyst ankomst.
Arrivas operatørpunktlighed har siden overgangen til den nye kontrakt den 13. december 2020 ligget lavere, end hvad der tidligere er set under den gamle aftale
Operatørpunktligheden varierer væsentligt på tværs af Arrivas strækninger. Punktligheden på strækninger omkring Esbjerg ligger bedst, hvorimod Struer – Thisted ligger markant dårligst.
Arriva har peget på materiel og personale som hovedårsager til de mange forsinkelser og aflysninger i 2021.
Arrivas utilfredsstillende punktlighed udgør som udgangspunkt en mangel i Arrivas opfyldelse af kontrakten.
Der er i kontrakten aftalt forskellige sanktioner over aflysninger og forsinkelser
Kan forbedringerne i togdriften i oktober ikke fortsætte, men forværres situationen omvendt, kan (meget) utilfredsstillende punktlighed senere sanktioneres ud fra kontraktens misligholdelsesbeføjelser.