Mikkel O. Pedersens familie bakker den unge racerkører op hele vejen. Men det er hårdt at se ham på banen, hvor hastigheden nærmer sig 300 kilometer i timen.
Nerverne sad uden på tøjet hos Bettina O. Pedersen fra Struer. Hendes bare 15 år og 8 måneder gamle søn skulle sætte sig bag rattet på en Porsche racerbil på Jyllandsringen. To år før hans jævnaldrende kammerater overhovedet kunne begynde på køreskolen, skulle Mikkel O. Pedersen teste den op mod 300 kilometer i timen kørende racerbil.
”Jeg havde tårer i øjnene og jeg følte, at jeg skulle kaste op. Det var forfærdeligt. Jeg var nødt til at gå væk, for jeg ville ikke have, at han skulle se mig sådan”, siger Bettina O. Pedersen.
For godt nok var familien vant til at se Mikkel køre først gokart og siden Formel Ford. Men det her var altså noget andet. Nu var det alvor.
Testturen var en succes, og Bettina O. Pedersens øjne lyser op, når hun fortæller om sin søns reaktion, da han tog styrthjelmen af efter den vellykkede testkørsel.
”Det var så tydeligt, at han havde fundet det, han gerne vil lave i livet”, siger hun.
Lev livet og følg drømmen
Racerkøreren Mikkel O. Pedersen fra Struer er på vej mod toppen af sin sport. Bag ham står familien bestående af mor, far og storebror, der altid har bakket op om ambitionerne.
For familien Pedersen er det ekstremt vigtigt, at man skal have lov til at forfølge sin drøm. Også selvom det foregår med så høje hastigheder, at den mindste fejl kan ende med at koste en livet. For faktisk var det endog meget tæt på, at racerkøreren fra Struer aldrig var blevet født.
Bettina O. Pedersen var omkring halvvejs i graviditeten, da hun begyndte at bløde. Kontrollen på sygehuset gav et katastrofalt resultat: Bettina havde en kræftsvulst på størrelse med en valnød i livmoderhalsen.
”Jeg fik at vide, at jeg blev nødt til at vælge mellem mit barns liv og mit eget liv. Jeg kunne få laserbehandling, men det ville sandsynligvis koste barnet livet”, siger hun.
Det var en skræmmende melding at få. Hun valgte laserbehandlingen.
”Det var forfærdeligt, men hvad skulle jeg ellers gøre? Jeg havde jo et barn og en mand derhjemme, der havde brug for mig. Og vi kendte jo ikke barnet inde i maven endnu”, siger Bettina O. Pedersen.
Hun havde dog ikke tænkt sig at give op uden kamp. Derfor besøgte hun en alternativ behandler og fik masser af alternativ kosttilskud og helsekost, som hun tog med sig på sygehuset til behandlingen. Om det er på grund af kosten er uvist, men trods behandlingen var hun i stand til at føde en velskabt dreng via kejsersnit – fem uger før terminen. Herefter fik hun fjernet underlivet og har været kræftfri lige siden.
For familien Pedersen var det en øjenåbner omkring, hvor skrøbeligt livet er. Man kan pludselig blive ramt af kræft. Eller ramt af en bil, når man går over vejen. Derfor gælder det om at gøre, hvad man har lyst til og få mest muligt ud af livet.
Familieforetagende
Som små blev Mikkel og hans storebror Mads tidligt eksponeret for benzin og hestekræfter. Drengenes far, Kim Pedersen, er mekaniker og kørte tidligere gokart på hobbyplan. Og allerede fra en meget ung alder stod det klart, at det var noget, Mikkel kunne lide.
”Han kunne nærmest køre, før han kunne gå”, konstaterer Kim Pedersen.
Som 8-årig deltog han i sit første løb.
”Kim ringede hjem og sagde ”Han kørte dælme fra dem alle sammen”, griner Bettina O. Pedersen.
Herefter gik det slag i slag, og der gik ikke lang tid, før han kunne kalde sig dansk mester. Hvor andre børn gik til fodbold, kørte Mikkel ræs.
”Folk sagde, at han havde talent, men for os handlede det bare om, at han skulle have det sjovt”, siger Kim Pedersen.
Fra 12-års alderen var det tydeligt, at Mikkel begyndte at tage sporten mere og mere seriøst. Som 14-årig skiftede han fra gokart til Formel Ford. Også her blev han hurtigt dansk mester. Og som bare 16-årig havde han debut i Porsche. Hele tiden med familien med på sidelinjen.
”Det var vores måde at være sammen på. Når vi var afsted, inviterede vi venner og familie med, lejede et sommerhus, tændte grillen og hyggede os sammen”, siger Bettina O. Pedersen.
Og selv nu, hvor Mikkel O. Pedersen er ved at være et etableret navn i racersporten, er familien som oftest med, når der er løb rundt omkring i verden.
Ekstremt dyr sport
Som mekaniker har Kim Pedersen specialiseret sig inden for Porsche. Det er lidt af en niche, og noget, der i den grad hjælper, når man har at gøre med en ekstremt dyr sport. Bare det årlige forbrug på dæk ligger på omkring en million kroner. Dertil kommer bil, rejser og alt det andet. Og som henholdsvis mekaniker og folkeskolelærer i Struer ser privatøkonomien markant anderledes ud, end for kørere fra rigmandsfamilier, der har råd til at købe deres vej frem, selvom de måske ikke er de bedste kørere.
Heldigvis kan man nå langt med sponsorer, og familien arbejder benhårdt på at sikre Mikkel O. Pedersen de bedst mulige rammer.
Her har netværk vist sig at være guld værd. En norsk rigmand finansierer dækkene. En tidligere dansk rallykører, Christian Jensen, åbnede sit netværk for det unge talent fra Struer, der pludselig havde Tom Kristensen og andre til at tale varmt for sig. Den slags virker, og det betyder, at Mikkel O. Pedersen kan jagte drømmen.
Afklaret
Uanset hvor rutineret en kører, Mikkel O. Pedersen bliver, er det stadig hårdt for forældrene, når han kører ræs mod eliten i udlandet.
Kim Pedersen indrømmer, at han ikke har set et eneste af sønnens internationale løb, selvom han har været til stede til stort set dem alle.
”Jeg kan ikke holde det ud. Jeg går ude bagved i stedet”, siger han.
Bettina O. Pedersen står derimod altid i det første sving.
”Jeg skal sikre mig, at han er kommet sikkert i gang”, siger hun.
I 2013 døde den danske racerkører Allan Simonsen i en tragisk ulykke under det legendariske motorløb Le Mans. Det er en ulykke, som naturligt nok fyldte meget hos familien fra Struer. Men det har ikke fået Mikkel til at vælge anderledes.
”Mikkel sagde til mig, at jeg skulle huske, at Allan Simonsen døde, mens han lavede det, han elskede højst. At han på den måde døde lykkelig”, siger Bettina O. Pedersen.
Mikkel O. Pedersen har de sidste to år kørt i verdens hårdeste mærkeklasse; Porsche Supercup. Her kører de uden hjælpemidler såsom ABS-bremser og traction control. Han har sat banerekord på banen i Monaco og på banen Monza i Italien.
I år deltager han i GT World Challenge med sit italienske team. GT World Challenge er langdistanceløb, og drømmen er at køre sig til et sæde til Le Mans.